På tide å rydde – vask kontaktlisten jevnlig!

Mange bedrifter har kontaktlister med både hundre- og tusenvis av kunder. Dette er gjerne kunder som mottar nyhetsbrev og andre kampanjer på e-post, og de kan ha vært på listen i mange år.

For at du skal lykkes med e-postmarkedsføring, er det imidlertid viktig å rydde i e-postlisen din jevnlig. Kontaktlisten bør ryddes med jevne mellomrom, noe som ikke trenger å være vanskelig eller tidkrevende.

Vi skal her se nærmere på hvorfor du bør vaske kontaktlisten jevnlig!

Hvorfor vaske bedriftens kontaktliste med jevne mellomrom?

Det kan være en fordel å slette kontakter fra kontaktlisten dersom de ikke responderer på e-postmarkedsføringen din over lengre tid. Det kan for eksempel være greit å slette kontakter som ikke har åpnet e-postene fra bedriften din på seks måneder.

Dersom mottakeren ikke har åpnet e-postene på et halvt år, ja, så vil de neppe gjøre det i fremtiden heller. Og det finnes flere gode grunner til at man bør rydde i e-postlisten.

Bedre oversikt

En av de viktigste grunnene til å vaske kontaktlisten med jevne mellomrom, er at du vil få en mer ryddig kontaktliste med personer som faktisk er potensielle kunder.

Det er ikke noe poeng i å bruke tid og krefter på markedsføring til noen som uansett ikke bryr seg om produktene eller tjenestene du selger.

Ved å vaske kontaktlisten jevnlig, kan du sikre at nyhetsbrev-verktøyet du bruker blir mer pålitelig, og at du får et mer realistisk bilde av hvem du markedsfører mot.

Unngå å bli merket som spam

En annen grunn til å vaske kontaktlisten jevnlig, er at du reduserer sjansen for at mange brukere markerer bedriftens avsenderadresse som spam.

Dersom man mottar et visst antall klager på spam, kan bedriften potensielt bli suspendert av verktøyet de bruker for nyhetsbrev. Og dette er naturligvis ikke ønskelig.

Det kan være lurt å sende ut en e-post til alle mottakerne, der du ber dem bekrefte at de ønsker å motta nyhetsbrev og andre e-poster fra bedriften din. På den måten kan du nemlig forhindre at brukere merker adressen din som spam i fremtiden.

Følge nye GDPR-krav

En annen viktig grunn til å vaske kontaktlisten, er at du kanskje har mange brukere på listen din som ikke har gitt sitt samtykke til å motta nyhetsbrev.

Enhver norsk bedrift bør sette seg inn i GDPR, slik at lovverket følges til punkt og prikke. Gjør du ikke det, risikerer du at bedriften bøtelegges.

Vi hjelper deg med å innhente samtykke fra kunder på kontaktlisten, dersom du ønsker det. Eventuelt må du rydde opp i kontaktlisten og slette disse brukerne.

Hvordan vaske kontaktlisten?

Det finnes smarte verktøy som kan hjelpe bedrifter med å vaske kontaktlister. Å gjøre en slik opprydning manuelt vil ta lang tid, og kan være vanskelig. Med smarte verktøy gjøres jobben på 1-2-3.

I nyhetsbrev-verktøyet kan du blant annet velge automatisk opprydning. Dette går ut på at man blant annet kan velge å slette e-postadresser som ble registrert før GDPR trådte i kraft.

Du kan også sende ut e-post til registrerte mottakere på kontaktlisten din, der du gir dem mulighet for avmelding fra e-postlisten.

Har du behov for å innhente aktivt samtykke, kan du lage en ny e-postliste brukerne kan velge å melde seg på. Send gjerne en link til denne siden til mottakerne på den gamle kontaktlisten. Melder de seg ikke på, kan du slette dem fra kontaktlisten.

Viktig for vellykket e-postmarkedsføring

Mange bedrifter driver aktivt med e-postmarkedsføring, og tenker ikke over at mange på kontaktlisten kanskje er inaktive. Det er lite vits i å bruke tid på markedsføring til e-postadresser som ikke virker, eller brukere som ikke er interessert i nyhetsbrev.

Med vask av kontaktlister kan du sørge for at en større andel av de som mottar e-post engasjerer seg i innholdet. Da får du også et mer autentisk bilde av hvor effektiv e-postmarkedsføringen din faktisk er.

Mange tar utgangspunkt i statistikk fra nyhetsbrev-utsendelse når de skal kartlegge markedsføringen sin. Da bør i det minste tallene gi et realistisk bilde av situasjonen.

Trenger du hjelp med å vaske kontaktlisten?

Alle bedrifter bør vaske kontaktlisten jevnlig. Mange av mottakerne på listen din er sannsynligvis inaktive eller ikke interesserte i å motta e-post. Det kan også hende at mange av e-postadressene ikke lengre er i bruk.

Ved å vaske e-postlisten med jevne mellomrom, kan du sørge for at du når ut til potensielle kunder – og ikke de som likevel ikke er interessert i produktene dine.

Du kan også redusere faren for at e-postadressen til bedriften din merkes som spam, noe som kan ha uheldige konsekvenser. Det er dessuten viktig med opprydning av kontaktlisten med tanke på GDPR og de nye personvernreglene.

Vi i NG Dialogue har verktøyene du trenger, og kan raskt og effektivt hjelpe deg med å vaske kontaktlistene. Kontakt oss i dag, og øk sjansene for at du lykkes med e-postmarkedsføringen din!

Meld deg på nyhetsbrev

Vil du vite mer? Kontakt oss

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram