Hvordan konvertere med SMS utsendinger?

På verdensbasis finnes det mer enn syv milliarder mennesker som har mobiltelefon, og i Norge har de fleste voksne individer en mobil. Dette gjør SMS til et ypperlig kommunikasjonsrør for markedsføring. Du kan nå ut til nært sagt hvem som helst.

Stadig flere bedrifter får derfor opp øynene for markedsføring via SMS. Det er imidlertid ikke alltid like enkelt å vite hvordan man kan lage konverterende SMS-utsendinger.

SMS er en spesielt gunstig markedsføringsmetode i starten av kundereisen, men kan også være nyttig ellers.

Vi skal her forklare deg hvordan du kan konvertere kunder med dine SMS-utsendinger!

Les mer: Se hvorfor Bavaria Norge anbefaler vår teknologi i arbeidet med kommunikasjon og og økt omsetning

1. Kartlegg målgruppen: Hvem er mottakeren?

Noe av det første du bør gjøre dersom du skal konvertere med SMS-utsendinger, er å finne ut hvem du kommuniserer med. Husk at ulike kunder vil respondere på ulikt innhold.

Noen liker smilefjes og følelsesappell, mens andre mottakere foretrekker enkle og konkrete budskap. Ta også hensyn til aldersgruppen du kommuniserer med. Unge foretrekker gjerne et annet språk og innhold enn eldre.

Det er også lurt å ta hensyn til hvor målgruppen holder til. På den måten kan du sende ut SMS med geografisk relevant innhold.

Ta også hensyn til bedriftens image. Er bedriften leken, seriøs eller kanskje noe midt imellom? Dette vil gjenspeile seg i måten du kommuniserer med kundene på.

2. Sørg for riktig timing

Timing er også viktig. For at en SMS ikke skal bli bortglemt eller ignorert, er det lurt å sende den på et tidspunkt hvor mottakeren er ledig. Ta derfor hensyn til både dag og klokkeslett før du setter i gang med SMS utsendinger.

Det er også viktig med riktig timing basert på hvor mottakeren er i kundereisen sin. Det kan for eksempel være en fordel om SMS-en mottas idet kunden er på jakt etter et spesifikt produkt.

3. Vær kortfattet og fang mottakerens interesse

Skal du konvertere med SMS-utsendinger bør du også unngå å ha med unødvendig informasjon i SMS-ene. Gå rett på sak, og fang mottakerens interesse umiddelbart.

Forskning viser at man typisk vil slutte å lese en tekst to linjer ut i teksten dersom den ikke er interessant nok. I mange tilfeller vil det lønne seg å holde teksten så enkel og presis som mulig. De første ordene er ekstra viktige, da disse skal fange kundens oppmerksomhet.

PS! Husk at moderne mobiler ofte forhåndsviser de første to til fire linjene av SMS-en. Sørg derfor for at disse pirrer mottakers interesse.

4. Relevant og personlig innhold

Det er alltid en fordel om innholdet i SMS-en er personifisert og skreddersydd for den enkelte mottaker. Når SMS-en oppfattes som relevant av kunden, øker sjansen for konvertering betraktelig.

En kunde som har vist interesse for en spesifikk vare, kan for eksempel motta en SMS med rabatter eller informasjon om det aktuelle produktet.

5. Ha en klar og tydelig CTA (Call to Action)

For at bedriften skal kunne konvertere med SMS-utsendelser, er det også viktig å huske på hva som er formålet med SMS-en. Du ønsker at mottakeren skal utføre en handling, enten det er å fylle ut et skjema, handle en vare eller laste ned et skriv.

En Call to Action eller CTA er en knapp kunden kan trykke på, der teksten er en oppfordring til handling. Dette kan for eksempel være «Hent din gratisprøve her!», eller «Motta 50 % rabatt her». En CTA leder altså kunden i riktig retning gjennom kjøpstrakten.

En god CTA er helt grunnleggende for vellykket konvertering via SMS.

6. Utstrål pålitelighet og transparens

Husk at innholdet i bedriftens SMS-utsendelser vil være avgjørende for hvordan mottaker oppfatter budskap og merkevare. De fleste kunder ønsker å handle hos bedrifter som er pålitelige og transparente.

Fremhev derfor at bedriften din er transparent og pålitelig i SMS-en. Dette kan for eksempel gjøres ved å gi kunden informasjon om hvordan han/hun kan melde seg av nyhetsbrevet, eller legge ved en link til betingelser og vilkår.

7. Send SMS-er som styrker kunderelasjoner

Når du skal konvertere kunder med SMS-utsendinger bør du også utstråle troverdighet. Derfor bør SMS-en blant annet være i tråd med bedriftens markedsføringsstrategi, og samtidig være relevant for kunden.

Dersom kunden for eksempel mottar en SMS etter første kundemøte eller registrering på nettsiden, vil dette kunne bidra til å styrke kunderelasjonen. Kunden vet at du er der, og at du kan gi nyttig informasjon ved behov.

Les mer: Viken Fiber benytter vår teknologi i den viktige jobben i kundedialog, leads og kundetilfredshet.

Oppnå 300 % økt konvertering med SMS

Gjennom NG Dialogue sin plattform kan du utføre SMS-utsendinger på en enklere og mer effektiv måte. Vi mener at SMS er helt genialt å bruke, særlig når du har behov for å informere kunder raskt og effektivt.

Vi hjelper deg med å lykkes med konvertering med SMS-utsendelser. Visste du at konverteringsfrekvensen potensielt kan øke med 300 % om du anvender SMS i markedsføringen?

Kontakt oss i dag og få mer informasjon om hvordan du oppnår økt konvertering med SMS-utsendelser!

Meld deg på nyhetsbrev

Vil du vite mer? Kontakt oss

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram