Hvordan lykkes med kundeklubb?

Med en kundeklubb kan bedriften din oppnå økt kundelojalitet, noe som er helt essensielt om du ønsker å bevare kundene dine lengst mulig. Kundeklubben kan også gi økt konverteringsrate om den brukes riktig.

Det å skaffe nye kunder koster omtrent det femdobbelte av å selge produktene sine til allerede eksisterende kunder. Med en kundeklubb kan man derfor spare mye penger på sikt.

Men hva er egentlig en kundeklubb, og hvordan lykkes med den? Dette skal vi nå se nærmere på.

Les mer: Se hvorfor Bavaria Norge anbefaler vår teknologi i arbeidet med kommunikasjon og og økt omsetning

Hva er en kundeklubb?

En kundeklubb kan beskrives som et lojalitetsprogram, og er et verktøy som lar bedrifter oppdage og belønne sine lojale kunder på strategisk vis. Formålet med en kundeklubb er enkelt og greit å styrke relasjonen mellom bedriften og kundene.

Dette kan oppnås ved å sikre at bedriftens kunder blir met mulig fornøyde, og at de velger å handle hos bedriften igjen og igjen.

Ulemper ved tradisjonelle kundeklubber

En kundeklubb kan være så mangt, og det er ikke alle tilnærminger som fungerer like bra.

Det finnes enkelte utfordringer relatert til tradisjonelle kundeklubber, noe som inkluderer både kostnader og tidkrevende drift.

I mange tilfeller ser man at en kundeklubb blir en slags kanal for å presse kampanjer og rabatter på kundene. Det samme tilbudet markedsføres gjerne i en rekke kanaler, enten det er på sosiale medier, i aviser eller i kundeklubben.

Dette kan gjøre at kundene dine mister interessen fortere, eller at de avslutter medlemskapet i kundeklubben.

En vanlig «felle» er at bedriften tvinges til å dele ut rabatter og pristilbud til kundene. Det er imidlertid mulig å etablere tillitt blant kundene på andre måter enn gjennom rabatter. Dette vil ikke bare spare bedriften for penger, men kan også gi mer fornøyde kunder.

Slik lykkes du med bedriftens kundeklubb

Hvordan lykkes med en kundeklubb? En kundeklubb skal først og fremst bygge lojalitet, og akkurat dette kan oppnås med mer enn bare rabatter. Det du heller bør fokusere på, er å skape en mer personlig og tilrettelagt kjøpsopplevelse for kundene.

La oss se nærmere på noen smarte tips som hjelper deg med å lykkes med kundeklubben!

Skreddersydde tilbud

Skal bedriften først gi kundene tilbud, bør disse være skreddersydd den enkelte kunden. Er det for eksempel en kunde som har kjøpt en bluse i størrelse 40 i butikken din, kan økt synlighet av lignende klær i samme størrelse appellere til kunden.

Man kan også sørge for å fremheve produkter og tilbehør som hører til produkter kunden allerede har kjøpt. Når kunder registrerer seg og handler på nettsiden din, legges det igjen mange ledetråder som forteller hvem kunden er og hva han/hun er ute etter.

Du kan selvfølgelig sende ut identiske tilbud til alle i kundeklubben, men det er utvilsomt mer lønnsomt med skreddersydde klubbtilbud.

Knytt bånd med relevant innhold

For å få lojale kunder kan det være nyttig å tilby mer enn bare skreddersydde tilbud. Innholdsmarkedsføring er også populært, og går ut på at du deler interessant og relevant innhold med kundene.

Du kan for eksempel dele nyttige guider, artikler og videoer. Dette kan bidra til at kundene betrakter bedriften din som litt mer enn bare en butikk. Bedriften din blir gjerne en kilde til underholdning, kunnskap eller lignende, i tillegg.

Følg kundene på kjøpsreisen

Et annet tips er å ta hensyn til hvor de ulike kundene befinner seg i kjøpsreisen. På den måten kan dialogen du har med kundene tilpasses fasen kunden er i.

En nyregistrert kunde bør for eksempel motta annet innhold på e-post eller SMS enn stamkunder.

Les mer: Viken Fiber benytter vår teknologi i den viktige jobben i kundedialog, leads og kundetilfredshet.

Oversikt: Dette bør din kundeklubb by på!

Det finnes smarte og nytenkende kundeklubber. Vi kan for eksempel tipse deg om NG Dialogues kundeklubb. Her er det ikke behov for integrasjon, og du kan sikre mer lojale kunder uten å ha mye teknisk kompetanse.

Gjennom vår plattform kan du enkelt og raskt få mer lojale kunder, blant annet gjennom SMS-er. Med systemet vårt kan du effektivt sende ut tekstmeldinger til kundene dine.

Du kan lage en SMS Short Code hos oss når du ønsker å utføre en kampanje. Denne koden vil være tilknyttet et eget domene, slik at kundene ser bedriftens navn som avsender.

Her er noe av det vi kan hjelpe deg med dersom du ønsker å oppnå økt kundelojalitet i bedriften din:

  • Kommunikasjon via SMS
  • Nyhetsbrev og e-poster
  • Direkte kommunikasjon på DM
  • Skreddersydde kundereiser fra lead til lojale kunder
  • Automatiske kampanjer som bursdager, innmeldinger og oppfølginger

Skap kundelojalitet med en egen kundeklubb

NG Dialogue har løsningene du trenger for å skape økt kundelojalitet og generere nye kunder. Vi både planlegger og utvikler digitale kampanjer for kundene våre, og har innovativ teknologi som effektiviserer kundereisen fra A til Å.

Vi kan blant annet hjelpe deg med å implementere lojalitetsprogrammer via samtalemeldinger. På den måten kan du skape kundelojalitet uten å måtte rabattere produktene dine til lavest mulig pris.

Kontakt oss i dag, og start din egen kundeklubb på 1-2-3!

Meld deg på nyhetsbrev

Newsletter Form (#4)

Vil du vite mer? Kontakt oss

Kontaktskjema
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram